Skip to main content Skip to search
Tel. +32 14 50 23 63
info@devoeghtconsulting.be

Nieuws

Steven De Voeght gastspreker op webinar Sterk Digitaal

Op woensdag 10 december 2025 was Steven De Voeght, bestuurder van De Voeght Consulting, gastspreker op een webinar van Sterk Digitaal rond slimmer en efficiënter werken binnen accountants- en administratiekantoren.

Het webinar stond volledig in het teken van kantooroptimalisatie, software-integratie en het maken van bewuste keuzes om met minder tools meer resultaat en werkplezier te behalen. Daarmee sloot het perfect aan bij de uitdagingen waar veel kantoren vandaag mee geconfronteerd worden.

Verder kijken dan Peppol

In zijn tussenkomst keek Steven bewust verder dan Peppol. Naast e-facturatie ging hij dieper in op:

  • het optimaliseren van interne processen,
  • het slim inzetten van bestaande software,
  • en het creëren van een toekomstgerichte kantoororganisatie.

Inspirerende praktijkverhalen en inzichten

Naast Steven deelden ook andere sprekers hun expertise:

  • Jennifer Bauwens (Fid-Manager) over kantoorbeheer, KYC en het benutten van beheerpakketten,
  • Mathias Delafaille en Christel Van den Nieuwenhof (Accountantskantoor Vinoelst) over hun rendabele software-omschakeling,
  • Antonietta Piazza (codaclean) over digitale transitie en de voordelen voor zowel kantoor als klant.

Dank aan Sterk Digitaal

We danken Sterk Digitaal voor de uitnodiging en de sterke organisatie van dit webinar. Het was een inspirerende voormiddag met veel herkenbare uitdagingen, waardevolle inzichten en concrete handvaten voor accountantskantoren die klaar zijn voor de volgende stap in hun digitale maturiteit.

Meer lezen

Testimonial Codabox bij De Voeght Consulting

Op 22/09/2025 verscheen een interview van Codabox met onze bestuurder Steven De Voeght:

Toen Steven De Voeght in 2022 het accountantskantoor van zijn vader overnam, erfde hij meer dan een klantenportefeuille: hij erfde een traditie van vakmanschap. Vandaag combineert hij die basis met de kracht van digitale tools. Met Codabox zet hij het werk van zijn vader verder, maar dan in een moderne en efficiëntere vorm. 

CODA: bankuittreksels die zichzelf aanleveren 

“Onze assistente verloor iedere ochtend minstens een half uur met het downloaden van CODA’s via Isabel. En als er iets misliep, dan lag een volledig dossier stil.” 

Vandaag is dat verleden tijd. Nu komen de uittreksels volledig automatisch binnen. “CODA is er gewoon. Altijd correct, altijd op tijd. Je hoeft er niet meer aan te denken. En dat geeft ons elke dag rust en uren meer tijd.” 

Dat is wat Codabox zo waardevol maakt: de zekerheid dat alles blijft draaien, ongeacht wie er op kantoor is. “Mensen kunnen ziek worden, Codabox niet. Het doet stil en betrouwbaar het werk dat eigenlijk niemand meer wil doen.” 

Het eureka-moment: SODA 

Het echte kantelpunt kwam er toen Steven in gesprek ging met een vertegenwoordiger van een sociaal secretariaat. “ Die zei: Het grote voordeel van SODA is dat je de data van alle Belgische sociale secretariaten ontvangt. En ik dacht: Hij heeft gelijk. Waarom zou ik dat nog zelf doen?” 

Tot dan was looninfo ophalen een jungle: elk sociaal secretariaat had zijn eigen portalen en procedures. Dossierbeheerders verloren elke maand kostbare tijd met puzzelen en downloaden. Om nog maar te zwijgen over inboeken. 

“Met SODA verdween de chaos. Sinds we SODA gebruiken, komt alles netjes in onze Exact Online omgeving binnen. SODA is de snelste en goedkoopste manier om loonboekingen te automatiseren. 

Voor een vast bedrag halen ze alle loondata op, ongeacht het sociaal secretariaat. Dat zijn duizenden boekingen per jaar die we niet meer manueel hoeven te doen. Ik denk dat we €69 per maand betalen voor al onze dossiers. Wie dat duur vindt, rekent na de komma.” 

CARO: kredietkaartafschriften voor een nieuw tijdperk 

Jarenlang waren kredietkaartafschriften een bron van frustratie. Klanten hadden moeite om ze downloaden en door te sturen. Het gevolg: dossiers die nooit helemaal volledig waren en de stress van een mogelijke controle terwijl we ontbrekende stukken hadden. 

Met CARO verdwijnt die onzekerheid. Kredietkaartafschriften komen elke maand automatisch binnen. Altijd volledig, altijd op tijd. 

“Steeds meer ondernemingen werken met cloud -diensten en online abonnementen, die bijna altijd met een kredietkaart betaald worden.” legt Steven uit. “Dankzij CARO zien we ook die kosten meteen in de cijfers. Geen gaten meer. 

De recente toevoeging van grootbanken zoals KBC en straks Belfius geeft rust en zekerheid. Voor ons en onze klanten.” 

Retro-boekhouden voor stagiairs 

Steven vertelt het graag met een knipoog: er zijn nog twee klanten die geen Codabox-diensten gebruiken. “Die dossiers geven we bewust aan onze stagiairs. Zo ervaren ze hoe het vroeger was: downloaden, verzamelen, puzzelen, klanten nabellen… Ze zijn er makkelijk een volledige dag mee bezig. (lacht luidop) 

Voor Steven is het een les en een bewijs. “Stagiairs begrijpen meteen waarom we zoveel belang hechten aan automatisering. Het verschil tussen stressen en achter klanten aanhollen versus een proces dat gewoon vanzelf loopt. 

“Iedereen kan kredietkaartafschriften overtypen. Ik zou mijn zoon van 11 dit kunnen laten doen. Maar wij zetten daar mensen met een fiscale vorming op, waar zijn we mee bezig?” 

Mensen maken meer dan ooit het verschil 

Niet alleen de technologie maakt indruk, ook de mensen achter Codabox geven vertrouwen. “Om vijf voor vijf stuurde ik Tanguy van Codabox een mailtje met een vraag. Nog geen twintig minuten later belt hij me terug om meteen mee te denken over een oplossing. Dat vergeet je niet.” 

Voor Steven is dat typerend: “Er wordt écht geluisterd. Als ik opmerkingen heb, dan merk ik dat daar ook iets mee gedaan wordt. Dat geeft vertrouwen.” Dankzij die ondersteuning geeft Steven zijn team werk dat energie geeft. En dat helpt om talent te vinden én te houden. 

“Jonge medewerkers willen geen monotone jobs meer doen. Ze willen dossiers begrijpen en klanten vooruithelpen. Laat je ze wekenlang downloaden en overtypen , dan ben je ze kwijt. Met Codabox hou ik talent aan boord.” 

“Door de tijdswinst kan ik nu regelmatig met mijn kinderen ontbijten en hen naar school brengen. Momenten die voor mij onbetaalbaar zijn.” 

link: “Codabox bespaart ons elke dag het werk dat niemand meer wil doen”

Meer lezen

Infoavond e-facturatie & Peppol voor onze Octopus klanten

Dinsdagavond 3 juni 2025 organiseerde ons kantoor een infoavond over e-facturatie en Peppol voor onze klanten waarvan de boekhouding wordt gevoerd in Octopus Accountancy Software (hoofdzakelijk eenmanszaken). Samen met het Octopus-team hebben we zo’n 100 ondernemers kunnen informeren hoe ze zich kunnen voorbereiden op de komende verplichting rond e-facturatie, die ingaat op 1 januari 2026.

Voor deze klanten bieden we een efficiënte en betaalbare oplossing aan via het klantenportaal van Octopus. 

Over dit event verscheen een artikel in Nnieuws: https://nnieuws.be/artikel/steven-de-voeght-e-facturatie-peppol-wettelijk-verplicht-vanaf-01012026-geen-stress-komt

(her)bekijk hier de opname van de infoavond:

Meer lezen

VIP On Tour bij de GP Rik Van Looy

Zaterdag 14 september 2025 organiseerden we voor een twintigtal klanten een VIP On Tour tijdens de GP Rik Van Looy. Als trouwe sponsor van deze prestigieuze wielerwedstrijd, en met Luc De Voeght in de organisatie, waren we trots om opnieuw deel uit te maken van dit sportieve hoogtepunt.

Dit jaar was het een bijzondere editie: de eerste zonder “De Keizer van Herentals” zelf. Toch was zijn aanwezigheid voelbaar bij de honderden supporters die samenkwamen in Westerlo en Herentals. De start werd officieel gegeven door Rik Van Looy’s kleindochter Jessica Van Looy, samen met burgemeester Guy Van Hirtum.

Op sportief vlak werd het een koers om niet snel te vergeten. De 24-jarige Deen Mads Andersen soleerde overtuigend naar de overwinning en liet de 166 andere beloftevolle renners achter zich. Het podium werd vervolledigd door Tobias Müller (zilver) en Aniorte Ma Peñalver (brons).

Voor onze klanten en relaties werd het een dag vol wielerpassie, gezelligheid en inspiratie. Onder een stralende zon genoten we samen van de unieke sfeer die de GP Rik Van Looy elk jaar opnieuw weet te brengen.

Over dit event verscheel een artikel in Nnieuws: https://nnieuws.be/artikel/een-allereerste-gp-rik-van-looy-zonder-de-keizer-het-even-wennen-zonovergoten-eerbetoon

Meer lezen

“Wacht niet tot 2026”: accountant geeft tips voor e-facturatie

Hoewel de deadline voor e-facturatie op 1 januari 2026 nog even weg lijkt, raadt Steven De Voeght, vennoot bij boekhoudkantoor De Voeght Consulting, aan om nu al actie te ondernemen: “Wacht niet tot de laatste minuut. Begin vandaag nog met plannen, zodat je straks tijd hebt om te testen en bij te sturen.” Met Steven De Voeght overlopen we de uitdagingen en tips om met e-facturatie aan de slag te gaan.
 
Uitdagingen bij de start: waarop letten?
Ondanks de voordelen ervaren veel ondernemers nog drempels. Dit zijn de meest voorkomende knelpunten: 

1. Technische complexiteit: “Niet alle software is Peppol-ready. Controleer vooraf of jouw systeem compatibel is of een upgrade nodig heeft”, stelt Steven De Voeght. 

2. Kennisgebrek: “Veel ondernemers weten niet wat een Access Point is of hoe factuurgegevens gestructureerd moeten worden. Training is hierbij essentieel.”

3. Tijdsinvestering: “Vooral bedrijven met papieren processen moeten hun workflows herzien. Dat kost tijd – begin dus op tijd”, raadt hij aan.

4. Interne weerstand: “Medewerkers die gewend zijn aan Excel of papieren facturen, moeten mee in het verhaal. Heldere communicatie over het waarom is cruciaal.”

De grootste valkuil is uitstelgedrag. Veel ondernemers denken: ‘Peppol klinkt ingewikkeld, dus wachten we tot 2026’. “Maar dat leidt alleen tot chaos. Door nu een proeffase te starten, kun je fouten oplossen zonder tijdsdruk.” 
 
Boekhoudkantoren zoals die van Steven De Voeght stappen volop mee in het verhaal. “Om onze klanten zo goed mogelijk te informeren over Peppol, zetten we bij De Voeght Consulting in op duidelijke en toegankelijke communicatie via verschillende kanalen”, stelt Steven De Voeght. “We hebben een uitgebreide infopagina opgesteld met webinars, nuttige links en een FAQ. Daarnaast sturen we gerichte mailings met informatie over de verplichtingen en voordelen van Peppol, én hoe wij onze klanten daarin kunnen ondersteunen. Ook via sociale media delen we regelmatig informatie. Zo willen we zoveel mogelijk klanten bereiken en hen de kans geven om met Peppol aan de slag te gaan op het moment dat het voor hen past.”

Waarom nú starten met e-facturatie?
Steven De Voeght van De Voeght Consulting benadrukt vooral de meerwaarde: “E-facturatie geeft je realtime inzicht in financiën. Dat is goud waard voor strategische beslissingen. Bovendien bespaar je uren aan manueel werk – waardoor je tijd wint voor klantrelaties of innovatie.”

E-facturatie is niet langer een keuze, maar een verplichting, benadrukt Steven. “Zie het als een kans. Door tijdig te digitaliseren, bespaar je kosten en creëer je ruimte voor strategische groei.”

De voordelen zijn volgens hem duidelijk:

• Minder fouten: automatische herkenning van gegevens verkleint de kans op fouten.
• Sneller en makkelijker betalen: facturen bereiken klanten direct en een geïntegreerde betaallink zorgt voor makkelijk betalen.
• Lagere kosten: minder administratie en lagere opslag- en printkosten.

5 stappen om vlot van start te gaan

1. Kies de juiste boekhoudsoftware 

“We stellen aan onze klanten waarvan de boekhouding op Exact Online staat voor om via Exact Online te werken, omdat het Peppol al geïntegreerd heeft”, legt Steven uit. “Zo hoef je geen extra tools meer aan te schaffen om in orde te zijn met de regelgeving. Controleer of jouw boekhoudsoftware Peppol ondersteunt of kies een platform dat dit wel doet.”

2. Registreer je bedrijf op Peppol

Dit kan via een Access Point Provider (bijvoorbeeld je boekhoudsoftware). “Voor Exact-gebruikers is het letterlijk een klik op de knop”, zegt Steven. “Je boekhouder kan dit vaak voor je regelen.”

3. Test met een beperkte groep

De Voeght Consulting begon in 2025 met een handvol klanten. “Begin klein. Verstuur eerst e-facturen naar vertrouwde partners om het proces te valideren.”

4. Automatiseer zoveel mogelijk

Koppel facturen bijvoorbeeld automatisch aan orders of stel betaalherinneringen in. En soms zit het in eerdere ingrepen. “Zo kan je het aantal ticketjes in je boekhouding verder verminderen door bijvoorbeeld een tankkaart en carwashpas aan te vragen en parkingapps te downloaden”, raadt Steven aan. “Zo komen deze uitgaven op je (e-)factuur, krijg je zelfs nog (gedeeltelijke) aftrek van BTW en soms zelfs nog korting. Een mooie win-win want weinig ondernemers worden gelukkiger van het bijhouden, inscannen en doorsturen van bonnetjes.”

5. Schaal op en monitor

“Plan een gefaseerde uitrol,” adviseert Steven. “Wij streven ernaar om tegen eind dit jaar ál onze klanten op Peppol te hebben. Zo vermijd je een rush vlak voor de deadline.”

Hij erkent dat de omschakeling moeite vraagt. “Maar de implementatie verliep bij ons vlot, mede dankzij onze digitale basis. Voor ondernemers die nog niet digitaal factureren, is dit hét moment om die stap te zetten. Het is een investering in efficiëntie. Zie het als een investering, geen kostenpost”
 
Lees verder onder de foto:

Steven De Voeght, vennoot bij boekhoudkantoor De Voeght Consulting: “Wij streven ernaar om tegen eind dit jaar ál onze klanten op Peppol te hebben.”

Hulp nodig?
Boekhoudkantoren spelen een cruciale rol. “Wij registreren klanten op Peppol, activeren modules en geven trainingen,” zegt Steven. “Maar ondernemers kunnen ook zelf aan de slag met handleidingen in Exact Online. Twijfel je? Vraag advies. Hoe sneller je start, hoe soepeler de overgang.”

Meer lezen

Innovatie in Accountancy met De Voeght Consulting

Als vooruitstrevend accountantskantoor werd onze bestuurder Steven De Voeght gevraagd als spreker tijdens de plenaire closing van de Exact Online Innovation Day op 22/05/2025:

We sluiten de dag gezamenlijk af met een inspirerend gesprek tussen Accountancy Sales Director Sigrid Jansegers en boekhoudkantoor De Voeght Consulting. Hoe kijkt dit kantoor naar e-facturatie? Zien zij het als uitdaging, een kans of misschien zelfs een noodzakelijk goed voor accountants? Het antwoord op die vragen krijg je in deze sessie. Je gaat hoe dan ook met talloze praktische handvaten over e-facturatie naar huis!

Meer lezen

Financiering bedrijfswagen: lening, leasing of renting

Geregeld krijgen we van klanten die een nieuwe bedrijfswagen willen kopen, de vraag wat nu het beste is: lening, leasing of renting. Elke formule heeft een eigen eigendomsstructuur, boekhoudkundige en fiscale verwerking, met specifieke voor- en nadelen. In dit artikel geven we een helder overzicht van deze financieringsvormen en de aandachtspunten bij het afsluiten van dergelijke contracten.

LENING (bankfinanciering)

Bij financiering via een lening leent u de aankoopprijs van de wagen (excl. btw) bij de bank en koopt uw bedrijf de wagen meteen aan bij de leverancier. U bent vanaf het begin zowel juridisch als economisch eigenaar van het voertuig. Boekhoudkundig betekent dit dat de wagen op de balans van uw onderneming komt en afgeschreven wordt over de economische levensduur (meestal 4 à 5 jaar). De lening zelf verschijnt als langetermijnschuld op de balans, wat uw solvabiliteit kan verminderen. Fiscaal kunt u de betaalde rente op de lening volledig als kost aftrekken.

Voordelen: U heeft onmiddellijk volledige controle en eigendom over de wagen. Tevens is een investeringskrediet via de bank vaak goedkoper qua rente dan leasing of renting, zeker voor gevestigde ondernemingen met een goede kredietwaardigheid. Verder is de boekhoudkundige verwerking relatief eenvoudig: u boekt de aanschaf als investering en schrijft die jaarlijks af, terwijl de interest als kost wordt genomen.

Nadelen: Een belangrijk nadeel is dat de bank doorgaans geen financiering verstrekt voor de btw op de aankoopprijs. U moet de 21% btw zelf voorfinancieren, wat een flinke hap uit de cashflow kan nemen. Pas via de volgende btw-aangifte kunt u die btw (gedeeltelijk) recupereren. Bovendien gaat u een schuldenlast aan op de balans, wat toekomstige investeringsruimte of kredietmogelijkheden kan beperken. Ten slotte betaalt u rente over het geleende bedrag, wat de totale kostprijs verhoogt al is die rente, zoals gezegd, wel volledig fiscaal aftrekbaar.

LEASING

Financiële leasing is een leasevorm waarbij een leasingmaatschappij de wagen aankoopt en aan u ter beschikking stelt voor een vaste periode. De leasingmaatschappij blijft juridisch eigenaar, terwijl uw onderneming economisch gebruiksrecht heeft. In de praktijk houdt dit in dat de wagen bij u op de balans wordt geactiveerd en gedurende de leaseperiode wordt afgeschreven, vergelijkbaar met een aankoop. Daarom spreekt men van een “on balance” financieringsvorm. Net als bij een gewone lening staat zowel het actief (de wagen) als de schuld (de leaseverplichtingen) op uw balans. Fiscaal is de behandeling grotendeels gelijk aan die van een aankoop met lening: uw bedrijf kan de afschrijvingen en de rentecomponent in de leasingfacturen aftrekken als beroepskost.

Aan het einde van het leasecontract heeft u meestal de mogelijkheid om de wagen aan te kopen tegen een vooraf bepaalde optieprijs. Die aankoopoptie bedraagt maximaal 15% van de oorspronkelijke aanschafwaarde (excl. btw). Wanneer u deze optie licht, wordt u uiteindelijk ook juridisch eigenaar van het voertuig. In veel gevallen ligt de marktwaarde van de wagen na de leaseperiode hoger dan die 15%, zodat u de wagen bij aankoop met winst kunt doorverkopen – die meerwaarde wordt dan wel belast als opbrengst. Kiest u er daarentegen voor om de aankoopoptie níet te lichten, dan geeft u de wagen terug aan de leasingmaatschappij aan het einde van het contract.

Voordelen: Bij financiële leasing hoeft u de btw op de aankoopprijs niet zelf voor te schieten. De leasingmaatschappij financiert de volledige btw bij de aankoop en rekent die door in uw periodieke leasefacturen, waardoor de btw gespreid in de tijd wordt betaald (. Dit verbetert de cashflow, want u moet geen andere kredietlijnen aanspreken om de btw te prefinancieren. Daarnaast zijn er in de regel geen bijkomende waarborgen vereist: de leasegever blijft juridisch eigenaar, waardoor het geleasede goed zelf als onderpand dient. U krijgt zo doorgaans een 100% financiering zonder eigen inbreng, iets wat bij een rechtstreekse aankoop zelden mogelijk is. Verder kan leasing flexibel op maat worden afgesproken (looptijd, eventuele restwaarde, enz.).

Nadelen: Tijdens de leaseperiode bent u weliswaar economisch eigenaar, maar niet de juridische eigenaar van het voertuig. Pas na betaling van de aankoopoptie wordt de wagen echt uw eigendom. Bovendien bent u gebonden aan een contract voor bepaalde tijd – een leasing vervroegd stopzetten of “openbreken” gaat gepaard met hoge verbrekingsvergoedingen. Financiële leasing brengt ook wat administratieve kosten met zich mee: leasemaatschappijen rekenen vaak een jaarlijkse dossier- of administratiekost. Ook kan de totale interestlast hoger uitvallen dan bij een banklening, vooral indien u met een restwaarde werkt (u leent dan effectief meer kapitaal over de looptijd). Ten slotte betaalt u de btw gespreid over de termijn, wat betekent dat u rente betaalt op het btw-bedrag dat in de leasing vervat zit. Deze formule is dus iets duurder, mede omdat er een extra tussenpartij aan verdient.

RENTING (operationele leasing)

Bij renting huurt u de wagen voor een contractueel bepaalde periode, vergelijkbaar met operationele leasing. In feite is renting een huurovereenkomst in plaats van een financiering: de leasingmaatschappij (verhuurder) blijft zowel juridisch als economisch eigenaar van het voertuig, en uw bedrijf is enkel de gebruiker/huurder. U betaalt maandelijks een huurfactuur voor het gebruiksrecht van de wagen, waarin kapitaal, interest én btw vervat zitten. Vaak wordt onder renting specifiek de formule van operationele leasing verstaan: een lange-termijnverhuring inclusief extra diensten zoals onderhoud, herstellingen, verzekering en pechbijstand. Operationele leasing is dus een vorm van renting waarbij een aanvullend dienstenpakket in vervat zit. In alle gevallen blijft de leasingmaatschappij eigenaar en draagt zij normaal gezien het restwaarderisico van de wagen. Bij operationele lease is een eventuele aankoopoptie meestal niet voorzien, of is die hoger dan 15% van de restwaarde.

Boekhoudkundige en fiscale verwerking: Renting wordt beschouwd als een “off balance” financieringsvorm. Dit betekent dat het leasecontract niet op uw balans geactiveerd wordt, maar dat iedere ontvangen huurfactuur onmiddellijk als kost in de resultatenrekening geboekt wordt. U zet de wagen dus niet als actief op de balans en u hoeft geen afschrijving te boeken in uw boeken; de verhuurder (leasingmaatschappij) zal het actief op zijn eigen balans afschrijven. De schulden op lange termijn blijven eveneens off-balance. U gaat immers formeel geen lening aan, maar sluit een huurcontract. Hierdoor wordt uw schuldratio niet verhoogd en blijft uw kredietcapaciteit gevrijwaard. Ook hier geldt dat u de btw niet moet voorfinancieren, aangezien u enkel btw betaalt op de periodieke huurfacturen. Fiscaal kunt u de volledige huurkosten als beroepskost aftrekken, uiteraard rekening houdend met de gebruikelijke aftrekbeperkingen voor autokosten.

Voordelen: Renting of operationele leasing biedt een aantal aantrekkelijke voordelen. Eerst en vooral wordt uw balans niet belast met extra schulden, wat gunstig is voor uw solvabiliteit. U behoudt financiële ruimte omdat de wagen buiten de balans blijft en u een 100% externe financiering geniet. Daarnaast hoeft u wederom de btw niet zelf voor te schieten – deze wordt door de leasingmaatschappij voldaan en verspreid via de huurfacturen verrekend. Bij operationele leasing zijn bovendien extra diensten inbegrepen in het vaste maandbedrag (verzekering, onderhoud, banden, pechservice, …), wat voor comfort en ontzorging voor u meebrengt. U kunt uw autokosten op die manier vooraf precies inschatten en budgetteren, wat met name voor ondernemingen met een wagenpark een troef is. Tevens bent u niet verplicht de wagen te kopen na afloop van het contract – u kunt hem gewoon inleveren zonder verdere financiële verplichtingen. Deze flexibiliteit kan interessant zijn als u regelmatig van wagen wilt wisselen of geen zorgen wilt hebben over de tweedehandswaarde.

Nadelen: Tegenover de voordelen staan ook enkele nadelen. Zo bouwt u geen eigen vermogen in het voertuig op, aangezien u op het einde van de rit in principe geen eigenaar wordt. In sommige renting-contracten is er wel een mogelijkheid tot aankoop, maar dan doorgaans pas vanaf een hoge restwaarde (minstens 16% van de initiële prijs) en tegen dan is de wagen meestal sterk in waarde gedaald. Verder betaalt u voor het gemak van de all-in formule ook een premie in de prijs: de maandelijkse huur omvat marge voor de verhuurder en een buffer voor de inbegrepen diensten. Daardoor liggen de totale kosten vaak hoger dan bij zelf aankopen of een kale financiering. De leasingmaatschappij dekt zichzelf in door uit te gaan van worst-case scenario’s (bv. dat u een hoge schadehistoriek hebt), wat vertaald wordt in een hoger tarief. Extra diensten en verzekeringen worden zo uiteindelijk door u duur betaald. Ook moet u rekening houden met mogelijke afrekeningen op het einde van het contract: bij operationele leasing wordt afgerekend voor meerkilometers of buitencontractuele schade aan het voertuig Net als bij financiële leasing bent u bij renting gebonden aan een vaste contractduur. Vroegtijdig uitstappen is moeilijk en kostelijk, aangezien u contractueel verplicht bent de wagen voor de volledige periode te huren, tenzij de leasingmaatschappij bereid is tot dure contractbreukvoorwaarden. Ten slotte vergt ook deze formule aandacht: als er geen goede afspraken gemaakt zijn over onderhoud en herstellingen, kunnen er discussies ontstaan over wat al dan niet in de huurprijs begrepen is.

Aandachtspunten bij het afsluiten van contracten

Ongeacht welke financieringsvorm u kiest, is het cruciaal om bij het aangaan van een lease- of kredietcontract op een aantal zaken te letten:

  • Contractvoorwaarden: Lees steeds aandachtig de algemene voorwaarden en het kleine lettertje van het contract. Let op wie bevoegd is om te ondertekenen en welke mogelijkheden er zijn om het contract aan te passen of voortijdig te beëindigen. Informeer naar bepalingen over stilzwijgende verlenging en de opzegtermijnen. Een leasecontract bindt u voor meerdere jaren; zorg dus dat u de implicaties goed begrijpt alvorens te tekenen.
  • Verzekering: Ga na hoe de verzekering geregeld is. Bij een lening of financiële leasing moet u doorgaans zelf instaan voor de verzekering van de wagen. Bij renting/operationele leasing daarentegen is een omniumverzekering vaak inbegrepen in het maandbedrag. Controleer de polisvoorwaarden en dekking: wie draagt het risico, welke vrijstellingen gelden, enz.
  • Onderhoud en herstellingen: Kijk na of (en tot welke grens) onderhoud, reparaties en banden inbegrepen zijn in de maandelijkse leaseprijs. Maak duidelijke afspraken over wie instaat voor onderhoud en onverwachte herstellingskosten. Dit voorkomt onaangename verrassingen achteraf. In een full-service contract zijn deze kosten inbegrepen, maar in andere formules moet u ze zelf dragen – weet dus waar u aan toe bent.
  • Btw en betaling: Vergelijk bedragen inclusief en exclusief btw. Zorg dat u weet of de btw over de wagen gespreid wordt via de facturen dan wel in één keer dient betaald (en of deze eventueel meegefinancierd kan worden). Let ook op de betalingsmodaliteiten: wanneer begint u te betalen (bij levering of onmiddellijk bij contractstart), is een voorschot of verhoogde eerste huur voorzien, en hoe wordt die fiscaal behandeld? Een verhoogde eerste huur kan uw winst in het jaar van aanschaf drukken, maar sinds 2018 eist de fiscus dat u zo’n bedrag pro rata spreidt over de leaseperiode, tenzij u de hogere kost meteen kunt verantwoorden.
  • Prijs en extra kosten: Informeer naar extra kosten naast de lease- of aflossingssom. Leasingmaatschappijen rekenen soms administratiekosten aan of kosten voor het versturen van facturen, verandering van betaalwijze, etc. Vraag een volledige kostenbegroting op. Bij operationele leasing is het ook van belang om de aankoopoptie (indien van toepassing) te kennen: is die bijvoorbeeld 16% van de waarde of veel hoger? Een hogere restwaarde betekent lagere maandelijkse kosten, maar ook dat u meer moet betalen als u toch zou willen overnemen op het einde.

Conclusie

Er is niet één beste keuze als het gaat om de financiering van uw bedrijfswagen, want anders zou iedereen hetzelfde doen. Elke formule – lening, financiële leasing of renting – heeft specifieke voordelen en nadelen die zorgvuldig tegen elkaar moeten worden afgewogen. De juiste keuze hangt dus af van uw individuele situatie en het concrete aanbod dat u kunt verkrijgen. Zo spelen onder meer uw beschikbare eigen middelen, uw gewenste balansstructuur, de aangeboden rentevoet, eventuele inbegrepen diensten en uw plannen op middellange termijn een rol. Het loont de moeite om simulaties te laten maken en indien nodig advies in te winnen bij uw dossierbeheerder. Op die manier kunt u de financieringsvorm kiezen die het best aansluit bij de behoeften van uw onderneming en die bijdraagt aan een gezonde financiële toekomst. Met kennis van zaken beslist u bewust – en dat is uiteindelijk de beste garantie op een voordelige én verantwoorde mobiliteitskeuze.

Meer lezen

Testimonial Intellifin: Steven De Voeght over zijn ervaringen met de Ondernemingsradar

Intellifin als aanvulling op onze filosofie

Steven: “We willen onze klanten een degelijke prijs-kwaliteitverhouding bieden met een personal touch, maar toch vooruitstrevend. We zijn een vrij digitaal bedrijf, dus we moedigen klanten aan om digitaal aan te leveren en kiezen heel bewust onze softwarepartners.”

In die zoektocht kwam Steven bij Intellifin terecht, een software die perfect aansluit bij hun filosofie. Steven: “We ontdekten Intellifin op het ITAA-congres, waar we enkele miniconferenties volgden. De combinatie van sterke presentaties en de interessante prijszetting overtuigde ons om met hen in zee te gaan.”

Efficiëntie en meerwaarde in adviesverlening

Intellifin helpt De Voeght Consulting om sneller en efficiënter advies te geven op verschillende vlakken:

Waardebepaling van ondernemingen

Steven: “Wanneer een klant vraagt hoeveel zijn onderneming waard is, of wat hij zou moeten betalen om een andere zaak over te nemen, kunnen we met Intellifin razendsnel in een rapport gieten. Dat vormt een sterke basis die we verder aanvullen met onze eigen expertise.”

Benchmarking met concurrenten

Door data van de Nationale Bank te gebruiken, biedt Intellifin klanten inzicht in hun marktpositie. Steven: “Veel ondernemers willen weten hoe ze zich verhouden tot concurrenten in hun regio. Dankzij Intellifin kunnen we snel relevante vergelijkingen maken en gefundeerd advies geven.”

Startersplannen opstellen

Vroeger stelden Steven en zijn vader zelf startersplannen op, maar dankzij Intellifin kunnen nu ook de senior dossierbeheerders deze taak overnemen. “Wanneer een klant bijvoorbeeld wil overstappen van een eenmanszaak naar een vennootschap, kunnen ze met Intellifin een financieel plan voorbereiden op basis van de bestaande cijfers en de voorbereidende vragenlijst in de software. Dat bespaart ons veel tijd en zorgt ervoor dat klanten sneller geholpen worden.”

Verdere optimalisatie

Momenteel werkt De Voeght Consulting nog niet met de rapporteringen en toekomstplannen van Intellifin, omdat ze hun boekhoudperiodes per kwartaal in Exact Online hebben staan. “We zijn bezig met de overgang naar maandelijkse periodes, zodat we ook die functionaliteiten optimaal kunnen benutten.”

Favoriete functies

Steven heeft vooral een voorkeur voor de waardebepalings- en benchmarkingtools. “Benchmarking zoals in Intellifin vind je niet altijd in andere tools. We werken hiervoor ook samen met een externe expert, maar dankzij Intellifin kunnen we nu zelf al een groot deel doen. Voor complexere dossiers verwijzen we nog steeds door naar een gespecialiseerde partner.”

Daarnaast waardeert hij de ondersteuning van Intellifin. “De trainingen zijn praktisch en to the point, en het persoonlijk contact met hun team is echt een meerwaarde.”

De perfecte match

De Voeght Consulting kiest bewust voor softwareoplossingen die niet alleen efficiënt en betaalbaar zijn, maar ook een persoonlijke service bieden. “De combinatie van een goede prijs-kwaliteitverhouding met een sterke persoonlijke aanpak, maakt Intellifin de perfecte match voor ons.”

De combinatie van een goede prijs-kwaliteitverhouding met een sterke persoonlijke aanpak, maakt Intellifin de perfecte match voor ons.

link naar het artikel: https://www.intellifin.be/SuccessStories/DeVoeght

Meer lezen

De Voeght Consulting ontvangt voor de 2de keer op rij een Gouden Luca Level 4!

Gouden Luca wordt door Exact Online uitgereikt aan accountantskantoren als een erkenning voor hun proactieve, digitale werkwijze en samenwerking met klanten.

De Gouden Luca bestaat uit vier verschillende niveaus (van level 1 tot en met level 4). Enkele jaren geleden mochten we de level 1 ontvangen. In 2022 hebben we een versnelling hoger geschakeld in het digitaliseren van onze werkwijze en sloegen we level 2 over om direct een level 3 in ontvangst te nemen. En eind 2023 mochten we de hoogste level, namelijk 4, ontvangen. Eind 2024 ontvingen we, voor het 2de jaar op rij, een level 4!

We zijn zeer vereerd dat met deze erkenning van Exact Online. Het is vooral een pluim voor ons volledige team voor hun inzet om onze werking te digitaliseren om zo (1) de werkdruk te verlagen voor onze medewerkers en (2) korter op de bal te kunnen spelen voor onze klanten.

Meer informatie over de award ‘Gouden Luca’ kan u terugvinden op de website van Exact: Exact lanceert De Gouden Luca | Exact

Meer lezen

Interview Exact Online over de implementatie van e-facturatie (Peppol)

Als vooruitstrevend accountantskantoor werd onze bestuurder Steven De Voeght geïnterviewd door Exact Online over de implementatie van e-facturatie (Peppol) bij onze klanten:

Peppol blaast zijn hete adem in de nek van ondernemers. Vanaf volgend jaar is het voor elke onderneming in ons land verplicht om via dat Europese netwerk e-facturen te versturen. Hoewel er nog wel een aantal maanden voor ons liggen, zal die deadline er snel zijn. Bij De Voeght Consulting spelen ze op veilig: “Wij zijn een tijdje geleden al begonnen met ons voor te bereiden op e-facturatie via Peppol”, zegt manager Steven De Voeght.

Dat het geen zin heeft om ermee te wachten, zo denkt Steven De Voeght over e-facturatie. Hij doet niet mee aan de discussies die bij sommige ondernemers en boekhouders spelen over ‘waarom in godsnaam Peppol?!’. “Omdat het van moetens is”, zo maakt Steven korte metten met die vraag. “Pas op, ik snap dat dit voor sommige mensen een ingrijpende verandering is. Maar omdat het een verplichting wordt in ons land, heeft het weinig zin om erover te blijven discussiëren. Dat kost te veel tijd en energie, vind ik.”

Tijd en energie die Steven liever steekt in de implementatie van Peppol. Hij heeft er geen twee keer moeten over nadenken. “Voor ons boekhoudkantoor is e-facturatie een erg logische volgende stap. Wij zetten al jaren in op digitalisering en automatisering. Facturen elektronisch ontvangen en versturen via het Peppol-netwerk past perfect in onze ambitie om zoveel mogelijk manueel werk te vermijden.”

Toewerken naar een digitaal kantoor

Steven heeft drie jaar geleden het kantoor De Voeght Consulting overgenomen van zijn vader. “Ik was heel blij dat ik een kantoor aantrof dat eigenlijk al vrij ver stond in de digitalisering. Mijn vader was een van de eerste boekhouders in België die meer dan tien jaar geleden Exact Online implementeerde. Dat was een goeie zet van hem om meer digitaal te kunnen werken.”

Sinds hij aan het roer van De Voeght Consulting staat, is Steven beetje bij beetje verder gaan digitaliseren. “Hoewel we dus al een goede basis hadden met Exact Online, merkte ik dat er nog aanzienlijk ruimte was voor verbetering, zowel in het optimaal benutten van Exact als in het verder implementeren van automatiseringen en digitalisering. Er waren een aantal zaken die nog manueel werden uitgevoerd, maar die in Exact Online perfect geautomatiseerd konden worden of waarvoor interfaces met andere pakketten bestaan. En dat was eigenlijk heel eenvoudig, want Exact Online koppelt met bijna alle tools. Van afschrijvingen automatiseren tot facturen automatisch verwerken: ik wou zoveel mogelijk manuele taken afbouwen. Of het nodig is om zo ver te gaan? Ik vind van wel. Voor één dossier zal je misschien geen tijdswinst halen uit automatische processen. Maar wij hebben 600 dossiers — geloof mij: de tijdswinst en efficiëntie is gigantisch.”

De ambitie van Steven is duidelijk: een volledig digitaal boekhoudkantoor worden. “Dat gaat niet van vandaag op morgen. We zijn er nog steeds naartoe aan het werken”, klinkt het. Dat werk is trouwens al een paar keer beloond met een Gouden Luca van Exact. “Die staan hier mooi te blinken op ons kantoor”, zegt Steven tussendoor. “Maar goed: een digitaal kantoor, dus. Met e-facturatie via Peppol komen we weer wat dichter bij dat doel.”

Eenvoudige implementatie

Die implementatie van Peppol is vlot verlopen, benadrukt Steven. “Tja, daar hebben we nu eenmaal het voordeel dat we al met Exact Online werken. Exact heeft een tijd geleden Peppol ingewerkt in hun omgeving. Voor ons is het simpelweg een kwestie van die ene spreekwoordelijke klik op de knop om de onderneming van de klant te registeren op Peppol en de verkoopfacturenmodule in Exact voor hen te activeren. Een groot gemak voor ons, en voor onze klanten. We zouden anders nog op zoek moeten gaan naar een tool om Peppol te koppelen aan een ander systeem. Begin maar eens. Ik ben blij dat we via Exact snel en gemakkelijk aan de slag konden met e-facturatie. Exact voorziet ook een duidelijke handleiding, dat maakt het net iets makkelijker.”

De Voeght Consulting is begin 2025 gestart met een klein aantal klanten te registreren voor Peppol. Dat is goed gelopen. Nu zijn ze klaar voor de andere klanten. “We bereiden ons goed voor zodat we zo snel mogelijk, zo veel mogelijk klanten Peppol kunnen laten gebruiken. Het is onze bedoeling om voor het einde van het jaar iedereen op weg te zetten. We willen vermijden dat mensen pas op de dag van de deadline voor het eerst een e-factuur versturen.”

Zeker zijn dat de factuur is aangekomen, sneller betaald worden, minder kans op menselijke fouten, minder tijdverlies, veiliger en duurzamer: Steven hoeft niet meer overtuigd te worden van de voordelen van e-facturatie. Hij begrijpt wel dat anderen wel nog een duwtje nodig hebben. “Goede en duidelijke communicatie is heel belangrijk. We hebben een e-mail uitgestuurd naar onze klanten waarin we de voordelen van Peppol uitleggen en aangeven dat wij hen eenvoudig kunnen registreren op het netwerk. Daarnaast informeren we hen over de facturenmodule in Exact, waarmee ze zelf verkoopfacturen kunnen opmaken en rechtstreeks via Peppol kunnen versturen. En dat allemaal binnen hun bestaand tarief zonder dat ze extra betalende software nodig hebben. Het hele proces is eenvoudig en klanten kunnen alle nodige handelingen zelfstandig uitvoeren met de aangeboden documentatie. Mocht er toch nog iets onduidelijk zijn, dan staan wij uiteraard klaar om hen verder te helpen.”

Opportuniteit om efficiënter te werken

Op de vraag of hij een tip heeft voor wie nog met Peppol moet beginnen, antwoordt Steven duidelijk: “Laat het los”. “Laat het idee dat het een verplichting is gewoon los en grijp de kans om je administratie naar een hoger niveau te tillen. Kijk eens kritisch naar je manier van werken en stel jezelf de vraag wat je allemaal kan bereiken als die efficiënter zou zijn. E-facturatie laat je efficiënter werken, waardoor er veel mogelijkheden vrijkomen om je energie en tijd te steken in waar je echt goed in bent, in waar je meerwaarde kunt leveren.”

Voor De Voeght Consulting zit die meerwaarde in de adviesverlening en begeleiding van hun ondernemers. “Elke accountant verwerkt facturen, elke accountant dient op tijd de btw-aangifte in. Of dat hoop ik toch”, lacht Steven. “Om maar te zeggen: wij krijgen geen extra punten voor ons administratief werk. Het is de basis van de job als boekhouder, niet iets waarin we ons onderscheiden. Onze meerwaarde zit’ m in onze aanpak: we zoeken voor onze ondernemers naar opportuniteiten, we signaleren als we een probleem zien aankomen, we bespreken samen hoe we kansen kunnen grijpen of die problemen uit de weg kunnen gaan. Maar dat niveau van adviesverlening is alleen maar mogelijk met de meest recente cijfers. En de meest recente cijfers heb je alleen maar als je zoveel mogelijk digitaliseert en automatiseert. Peppol speelt hierin een cruciale rol.”

Staar je dus niet blind op de verplichting of op de investering die het vraagt om met e-facturatie te starten. “Het is de moeite waard”, concludeert Steven. “Er zijn veel meer voordelen dan nadelen.”

link naar het artikel: https://www.exact.com/benl/klantervaringen/accountancy/de-voeght-consulting

Meer lezen
Cookie Policy

Wat zijn cookies?
Tijdens het surfen naar websites worden cookies in de vorm van tekstbestandjes op de harde schijf van het toestel van de bezoeker geplaatst. Bij een volgend bezoek aan dezelfde website kunnen deze gegevens opnieuw opgevraagd worden.

Waarom worden cookies gebruikt?
Cookies zijn nodig om gebruik te kunnen maken van bepaalde technologieën. Ze dienen onder andere om specifieke gebruikersvoorkeuren te bewaren. Deze cookies zorgen voor een groter gebruiksgemak. Gebruikers binnen bepaalde delen van de Europese unie moeten expliciet hun goedkeuring geven voor het plaatsen en uitlezen van cookies. Deze privacy & cookie policy geeft informatie over de gebruikte cookies en hun doel.

Welke soorten cookies zijn er?
Er bestaan verschillende soorten cookies. Er kan een onderscheid gemaakt worden in functionaliteit, oorsprong en bewaartermijn van deze cookies. Cookies kunnen opgedeeld worden in drie belangrijke categorieën cookies, namelijk de functionele en niet-functionele cookies en de aanvullende cookies.

Cookies aanvaarden/weigeren
Bij een eerste bezoek aan onze website wordt gevraagd om de cookies al dan niet te accepteren.
De goedkeuring of weigering kan ingesteld worden per categorie van cookies, namelijk de functionele, niet-functionele en aanvullende cookies. Er worden geen cookies geplaatst alvorens een toestemming van de bezoeker is verkregen. Het niet aanvaarden van cookies kan mogelijk tot gevolg hebben dat de website of delen ervan niet naar behoren functioneren. Een bezoeker kan ten alle tijden zijn voorkeuren aanpassen via de link die daartoe voorzien is.